تاریخچه شناسائی فسیلها

Fossils History

تاریخچه شناسایی فسیلها

 

تصویر یک فسیل ماهی هست دیگه !

 

صدها سال فسیلها بعنوان شیئی جالب و کمیاب مورد توجه بشر قرار میگرفتند بدون آنکه تحقیقی در مورد آنان صورت گیرد. حتا نام فسیل راز نیز از کلمه Fosser  که در فرانسه به معنی کاویدن و حفر کردن زمین است ، اقتباس نموده بودند که در برگیرنده موجودات زنده و غیر زنده میگردید.

بعدها کلمه فسیل منحصرا به بقایا و موجودات زنده اطلاق گردید و همین امر تا قرن نوزدهم موجب یک سری جدال و مباحثات بین مذهبیون و دانشمندان فسیل شناسی گردید. در این زمان شخصی بنام داروین با مطالعه بر روی فسیلها با یک سری تجارب آزمایشگاهی به تکامل زندگی موجودات گذشته پی برد و بعدها در سال 1856 کتاب منشا انواع را به چاپ رسانید.

سرانجام مخالفین تکامل نیز در اواسط قرن نوزدهم به موافقین پیوستند و فسیلها اهمیت خود را برای دانشمندان و بالاخص زمین شناسان آشکار ساخته و در مجموعه پهناور گیتی بعنوان شاخص و کلیدی برای تنوع موجودات گردیده و توسعه این علم موجب شناخت گروههای دیگری از این فسیلها شد.

در همین ایام شخصی بنام ویلیام اسمیت که مهندس سویل ( عمران ) بود و بعدها بنام پدر چینه شناسی انگلستان معروف گردید تحت تاثیر رابطه فسیلهای موجود بین طبقات سنگی قرار گرفت . وی در حین مطالعات طبقات سنگی از نقطه ای به نقطه ی دیگر متوجه شد که بسیاری از آنان دارای فسیل بوده که در بعضی لایه های رسوبی دارای فسیلهای مشابهی میباشند ، در حالیکه فسیلهای موجود در طبقات بالا و پایین آن مختلفند.

سرانجام اسمیت در مطالعه فسیلها آنچنان مهارتی یافت که وقتی با فسیلی روبرو میگردید میتوانست نام سنگی را که فسیل در آن یافت شده بگوید. اسمیت در سال 1815 میلادی اولین نقشه زمین شناسی انگلستان و قسمتی از اسکاتلند را ارائه نمود. جالب توجه است که این نقشه پایه و اساس نقشه های امروز بوده و باعث پدید آوردن تقسیمات دورانها بر مبنای مقاطع ستونی چینه شناسی گردید.( کامبرین، اردویسین ، ... ) تنها تفاوت در نامگذاری واحدها بوده که بطور مثال کوههای آهکی بعدها آهکهای کربونیفر نامگذاری گردیدند.

در فرانسه کووویه (George Cuvier)  از فسیلها در تقسیم بندی حوضه پاریس استفاده نمود . وی بر خلاف مطالعات قبلی ( کاربرد بی مهرگان  دریایی ) ، مطالعات خود را بر روی فسیل مهره داران متمرکز نموده و بدین وسیله بیشتر فسیلهای مهره داران دریایی سنگهای ادوار مختلف شناسایی شد . این مطالعات و تفاسیر ، آغازی برای نخستین دوره پیشرفت علم زیست شنای دریایی گردید. با کشف مهره داران زمینی که کووویه انجام داد نوبت به مهره داران بزرگ رسید.

کوویه متوجه گردید که سنگهای جوانتر دارای آثار جانوری با شباهت بیشتر به انواع امروزی میباشند. بدین ترتیب او بطور اتفاقی به نقص فونای حوضه پاریس پی برد که در لیتولوژی طبقات کنگلومرایی تغییر مینمود و بدین جهت اظهار میداشت که این نقص ناشی از یک سری مسائلی است که باعث از بین رفتن و انقراض فونا شده است .  بیشتر زمین شناسان عقیده اسمیت و کوویه را تواما بکار گرفتند و بدین ترتیب سیستمهای زمین شناسی پایه گذاری گردید و اکثر سیستمهای زمین شناسی شناخته شده در اروپا تثبیت شد .

در مطالعه فسیلها بدیهی است چنانچه یک جنس برای دوره ای طولانی بدون تغییر باقی بماند یا فقط تغییر جزئی نماید ، نمیتواند برای تعیین سن نسبی کاربرد مفیدی داشته باشد. اگرچه اغلب فسیلها برای تعیین سن سنگها بکار گرفته میشوند ، اما در این رابطه باید صفات زیر را دارا باشند :

الف) قابل تشخیص و غیر از اجداد و اولاد بلا فصل خود باشند.

ب) در یک محدوده زمانی کوتاه وجود داشته باشند.

ج) پخش وسیع جغرافیائی در نقلط مختلف داشته باشند.

د) فراوانی و تنوع در جنسها و گونه های فسیل وجود داشته باشد.

ه ) در تعدادی از رخساره های مختلف یافت شوند.

                                فسیل سفالوپودها یا سرپایان

ناگفته نماند که کمتر پیش می آید فسیلی تمام شرایط و مشخصات بالا را داشته باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
گل شب بو سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:30 ب.ظ

شما هم توی نمایش ماه پیشونی بودید؟

سلام.
قرار بود
اما سعادت نبود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد