بدرود....بدرود

 

استاد محمد نوری

این خواننده‌ی پیشکسوت متولد 1308 و فارغ‌التحصیل از هنرستان تئاتر، زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران و مبانی تئاتر از دانشکده علوم اجتماعی بود.
 

http://meek.ir/files/downloadthumbs/noori.jpg


او بیش از 300 قطعه‌ی آوازی اجرا کرده است و با ترانه‌ی "گل مریم چشماتو واکن منو نگاه کن"، "شکوفه در شکوفه"، "چراغی در افق"، "در ماه ماندگار" و "وطن" .... به خوبی او را می‌شناسیم و تنها خواننده ایرانی است که کار ترجمه و داستان‌نویسی هم داشته است و به گفته‌ی خودش در نگین، سخن، تکاپو، آدینه، دنیای سخن، سپید و سیاه ترجمه و حرف‌هایی داشته است که مطرح کرده است و ترجمه‌های در سال‌های دور داشته است.

او آواز را نزد باغچه‌بان و تئوری موسیقی را نزد سیروس شهردار و فریدون فرزانه - اساتید هنرستان عالی موسیقی - فرا گرفت و شیوه‌ی آواز خود را متاثر از اساتیدی چون حسین اصلانی، ناصر حسینی و محمد سریر می‌داند.

http://www.dweb.ir/pic/noori9.jpg


در دهه‌ی بیست "محمد نوری" در همین سال‌ها -سنین نوجوانی- با خواندن اشعار نوین کار خوانندگی را آغاز کرد.
 
او طی سال‌های بعد با تکیه به تحصیلات هنرستانی و دانشگاهی خود توانست هویت مستقلی به اندیشه و گرایش‌اش ببخشد.
 
محمد نوری در مصاحبه‌‌ای درباره‌ی راز ماندگاریش گفته بود: من هرگز خود را در اوج ندیده‌ام. با زیربنایی سست هم می‌توان به اوج رفت، ولی ماندن در قله، کار هر کس نیست، کار ما هم نیست، آن که به‌سرعت اوج می‌گیرد، با همان سرعت سقوط می‌کند. رمز ماندگاری در همین است که طوری باید به اوج رفت که بی‌برگشت باشد. 

اجرای ترانه‌های مختلف محلی آذری ، گیلکی، شیرازی و... او همچون "جان مریم"، "شالیزار"،"واسونک"،"جمعه بازار" و... به لحاظ احساس و لهجه در نهایت زیبایی و استادی است.


http://hh29960.files.wordpress.com/2008/11/985d75a16b5f2fd8f77c8002f016b49f.jpg


نوری علی‌رغم تمامی این توانایی‌ها و موقعیت‌های هنری هیچ‌گاه در پی مال‌اندوزی و بساز و بفروشی نرفت اما از سوی دیگر به لحاظ پای‌بندی به اخلاقیات و پرهیز از دروغ و فریب به جایگاه والایی در بین مخاطبان و در اجتماع دست یافت.

این چهره دوست داشتنی و متین چند سال پیش به‌عنوان چهره ماندگار موسیقی انتخاب و معرفی شد. 

آلبوم‌های آوازهای سرزمین خورشید - جاودانه با عشق - شکوفه در شکوفه - چراغی در افق - در ماه باران - در شب سرد زمستانی - دلاویزترین و ... برخی از آلبوم‌هایی هستند که با صدای محمد نوری در بازار موسیقی موجود می‌باشند.

 

پیکر مرحوم محمد نوری خواننده و چهره ماندگار دنیای موسیقی ساعت ۹:۳۰ روز دوشنبه ۱۱ مردادماه از مقابل تالار وحدت به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد. استاد محمد نوری شامگاه شنبه ۹ مرداد پس از حدود یکسال مبارزه با بیماری در ۸۱ سالگی درگذشت.

محمد نوری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد